Na jaren ervaring in het leveren van fysieke spaarzegels besloot de Spaarkoning dit concept te digitaliseren. In 2016 heeft de Spaarkoning dit laten uitwerken tot een digitaal spaarplatform waar consumenten voor verschillende beloningen konden sparen in de vorm van punten. De consument heeft de mogelijkheid om via een app of een keycard te sparen. De aangesloten winkelier maakt gebruik van een tablet, voorzien van de business-app van de Spaarkoning, om de punten te verstrekken dan wel te verzilveren. Daarnaast kan de winkelier gebruikmaken van een webapplicatie om inzicht te krijgen in de benodigde klantgegevens.
Na een enthousiaste start is de database van winkeliers en consumenten enorm toegenomen. De bestanden zijn in twee jaar exponentieel gegroeid met een toename van onderhoud en support tot gevolg. Aan de hand van deze groei hebben de Spaarkoning en het toenmalige ontwikkelbedrijf besloten ieder hun eigen weg te gaan met oog op verdere ontwikkeling en groei.
In 2019 heeft de Spaarkoning, met het oog op een nieuwe toekomstvisie, Solid Digital benaderd om de ontwikkeling, de support en het onderhoud van het platform over te nemen.
Het overnemen van een bestaand platform is een spannende, maar interessante uitdaging. Wij hebben mogelijke belemmeringen geïnventariseerd en de juiste stappen genomen om, met de toekomstvisie en de groei van de Spaarkoning in het oog, het platform naar nieuwe hoogte te brengen. Eerste stap? De verhuizing van de server.
Het moment was daar, het was tijd om het platform te verhuizen en te installeren op een nieuwe server die onder het beheer van Solid Digital valt. Het optimaliseren van de database was stap twee. Door deze optimalisatie is maar liefst een ruimtebesparing van meer dan 40% gerealiseerd, wat direct heeft geresulteerd in een serverkosten per maand voor de Spaarkoning. Na de overdracht van de domeinnaam werd het platform van de Spaarkoning weer met minimale down-time weer online gebracht.
Achter de schermen bleef het platform volop in ontwikkeling. Het is voorzien van de laatste beveiligingstechnieken en volledig ingericht volgens de AVG-wetgeving. Gezien de goede dynamiek tussen de Spaarkoning en Solid Digital is het platform voorzien van verschillende nieuwe functionaliteiten, een nieuwe commerciële website en een geheel nieuwe lay-outvoor de consumenten-app en de business-app.
Gezien de goede samenwerking is er samen met de Spaarkoning een visie ontwikkeld voor op de korte en de lange termijn. Op korte termijn zal Solid Digital zich vooral focussen op de gebruikerservaring, zodat het voor de winkeliers nog makkelijker wordt om eigen beloningen toe te voegen en inzichten te creëren.
Op de lange termijn zal het bestaande concept verder worden getoetst en afgestemd op de laatste trends en ontwikkelingen van de consumenten. Met een visie en samenwerking als deze blijft het platform ook in de toekomstrelevant.