Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 medewerkers die een overheid organisatie verlaten, jonger is dan 35 jaar. Deze medewerkers vertrekken vaak vanwege een gebrek aan carrièreperspectief en doorgroeimogelijkheden. Jonge ambtenaren missen vaak begeleiding en steun van hun managers, wat kan leiden tot gevoelens van onzekerheid en een gebrek aan sturing. Dit draagt bij aan een hoog verloop onder jonge ambtenaren, wat op zijn beurt resulteert in verminderde productiviteit en hogere kosten voor het werven en opleiden van nieuwe medewerkers.
MentorConnector biedt een oplossing door jonge ennieuwe ambtenaren te verbinden met ervaren ambtenaren, bestuurders en overheidsprofessionals. Dit helpt hen om hun zelfvertrouwen te vergroten, hun prestaties te verbeteren en hun werkplezier te verhogen. Het programma houdt in dat 'mentees' (jonge ambtenaren en zij-instromers) worden gematcht met ervaren mentoren. Daarnaast wordt het mentorprogramma zo gefaciliteerd dat het soepel en gestructureerd verloopt, zonder dat het teveel capaciteit van de eigen organisatie vergt.
Naar aanleiding van onze ervaring met het intern matchen van talent bij de gemeente Lochem, heeft Rebecca Heye van MentorConnector ons benaderd voor de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk mentorplatform. Bij de ontwikkeling van dit platform is het cruciaal dat het aantal handelingen voor zowel mentor als mentee om deel te nemen aan het programma tot een minimum wordt beperkt. Ook is het belangrijk om handmatige processen te stroomlijnen en inzicht te krijgen in de resultaten van het programma.
Om het mentorprogramma op grote schaal en toegankelijk aan te kunnen bieden, ligt de oplossing in de ontwikkeling van een digitaal platform. De focus ligt hierbij op het tot stand brengen van een geschikte ‘match’ tussen mentor en mentee. Daarnaast worden ondersteunende zaken, zoals een partnershipovereenkomst en tools, aangeboden om het programma verder te structureren. Hierdoor kan een organisatie-overstijgend mentorprogramma efficiënt worden gefaciliteerd, zonder dat men voortdurend bezig hoeft te zijn met administratieve werkzaamheden zoals het uitwerken en versturen van profielen.
Het constant inloggen op een platform om een specifieke actie uit te voeren, is zowel voor de mentor als de mentee niet ideaal en vaak onpersoonlijk. Daarom is het mogelijk gemaakt om acties uit te voeren via interactieve e-mails en pagina's, op een persoonlijke en toegankelijke manier. Deelnemers hoeven dus niet voor elke actie afzonderlijk in te loggen. Dit sluit aan bij de persoonlijke benadering van MentorConnector.
Inmiddels is het platform gelanceerd en maken verschillende lokale en regionale overheidsorganisaties gebruik van het platform. MentorConnector zal zich eerst richten op het vergroten van het aantal aangesloten overheidsorganisaties en het uitbreiden van de mentoren-database. Vervolgens zal het programma verder worden ondersteund met extra tools en aanvullende producten en diensten.